۱۳۹۴ اردیبهشت ۵, شنبه

آیا سوسمارخورنامیدن اعراب عربستان توهین است؟

علی کبیری

اخیراً عده ای از ایرانیان، سوسمارخورنامیدن اعراب عربستان را نژاد پرستی وتوهینی غیر انسانی به آنها قلمداد کرده اند. دراین نوشته کوشش میشود با ازائۀ شواهد لازم، به اعتراض این دسته از هم میهنان پاسخ داده شود.

قدیمی ترین مدرک تاریخی که به ما رسیده است، سخنان علی از قبیلۀ قریش درجزیرة العرب میباشد که پیشوای شیعیان وخلیفۀ چهارم از خلفای راشدین است. در خطبۀ 26 از نهج البلاغه، علی به اعراب نو مسلمان که پس از به مال ومنال رسیدن خودشان را گم کرده بودند، چنین میگوید:

" ان الله بعث محمداً نذیراً للعالمین و امیناً علی التنزیل و انتم معشر العرب علی شر دین و فی شر دار منیخون بین حجاره خشن و حیات صم، تشربون الكدر و تأكلون الحشب و تسفكون دماءكم و تقطعون ارحامكم؛ و الاصنام فیكم منصوبه والاثام بكم معصوبه (خطبۀ 26) "

خداوند، محمّد را بیم دهنده ی جهانیان و امین وحی و كتاب خود، مبعوث نمود، در حالی كه شما گروه عرب در بدترین آئین و بدترین جاها به سر می بردید. در میان سنگلاخها و مارهای كَر )كه از هرگونه صدایی نمی رمیدند(.  اقامت داشتید، آب های لجن می آشامیدید و غذاهای خشن (مانند آرد هسته ی خرما و سوسمار(  می خوردید وخون یكدیگر را می ریختید و از خویشاوندان دوری می كردید، بتها در میان شما سر پا بود، از گناهان اجتناب نمی نمودید.

پس ملاحظه میشود که به موجب نهج البلاغه که یکی از اسناد بجا مانده از دوران صدراسلام است، یکی از غذاهای اعراب عربستان، سوسماربوده است.

اما با گشتی در اینترنت، میتوان به این نتیجه رسید که هم اکنون نیزسوسمارغذای ملی اعراب عربستان بوده و ضمناً یکی از غذاهای گران قیمت و اعیانی آنها همین سوسمار است. در این مورد بامراجعه به سایت زیر در العربیه انگلیسی که وبسایتی باسرمایه گذاری عمده از جانب حکومت سعودی است، به مقاله ای درمورد فصل شکار سوسمار درعربستان برمیخوریم. نشانی این سایت:

http://english.alarabiya.net/en/perspective/features/2013/06/02/Lizard-hunt-season-begins-in-Saudi.html

در این وبسایت، به نقل از خبرگزاری رویترز، وبسایت العربیه با قراردادن یک ویدئو، طریقۀ شکار سوسمار در صحاری خشک عربستان و فصل آنرا توضیح میدهد.



در ویدئوی دیگری از عربستان در یوتیوب، طریقۀ شکار سوسمارو طبخ آن برای صبحانه وخوردن آن به نمایش درآمده است. نشانی وبسایت:

https://www.youtube.com/watch?v=tJJDEbmH840

نشریۀ علوم زنده ( Live Science ) به نشانی زیر، از اکتشافات باستانشناسی درعربستان خبر میدهد که حتی پس از ظهور اسلام در آن سرزمین، اعراب جزیرة العرب سوسمار میخورده اند. آدرس وبسایت:

http://www.livescience.com/43884-medieval-arabs-ate-lizards.html


بنابراین، سوسمارخورنامیدن اعراب عربستان نه یک توهین بلکه اشاره به واقعیت موجود است. در زیر تصاویری از شکار سوسمار وغذاهای مختلفی که ازآن درعربستان تهیه میشود، نشان داده شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر