۱۳۹۴ آبان ۲۷, چهارشنبه

چاه زمزم وآب نا مقدس

علی کبیری

بیش از 1400 سالست که تبلیغات بی وقفه ای دربارۀ مقدس بودن چاه زمزم وکیفیت شفابخش آب آن از سوی مفتیان و مجتهدان اسلامی ادامه دارد. ولی با مرور تاریخ دربارۀ آنچه که طی قرنها براین چاه گذشته وحتی بدون دردست داشتن نتیجۀ آزمایش درمورد کیفیت آب این چاه، هرفرد متفکری با نگاهی گذرا به وقایع وحوادث گذشته میتواند به نتیجه ای برخلاف تبلیغات دین فروشان مسلمان، برسد. با مطالعۀ تاریخ مکّه و سیلهای مکرری که سبب بالا آمدن سطح آب تاارتفاع 6 متردراطراف کعبه وچاه زمزم که درفاصلۀ 20 متری آن قرار دارد، میتوان نتیجه گرفت  که بطورمکرر سیلابهای آلوده به انواع میکربها و باکتریها درسطح زمین به همراه فضولات انسانی وحیوانی وارد این چاه شده وآنرا آلوده کرده است. اما این میکربها و باکتریها بخشی از آلودگی آن میباشند. پژوهشگران با آزمایش آب این چاه به تشخیص چند نوع مواد و املاح شیمیائی سرطانزا وکشنده درآب آن نیز دست یافته اند که درزیر به آنها خواهیم پرداخت.

شهرمکّه درپائین ترین نقطه ودرمیان کوههای مرتفع واقع شده است. اما کعبه نه تنها در پست ترین نقطۀ مکّه قراردارد، بلکه درپائین دست درّه هائی که مشرف برآن میباشد، نیزقرارگرفته است. اما چاه زمزم درمشرق اطاقک کعبه و درفاصلۀ 20 متری آن واقع بوده ودهانۀ این چاه حتی از سطح تمام شدۀ کعبه نیز پائین تراست. درواقع، ازنظر موقعیت ژئوفیزیکی نامناسب ترین جائی که میتوان یک ساختمان را بدون پیش بینی های فنی بنا کرد، همین اطاقک سنگی کعبه وبدترین مکان برای تأمین آب آشامیدنی، چاه زمزم است. به این علت است که براثر سیلهای بی شمار، کعبه و چاه زمزم همواره درسیلاب غرق شده اند. مضافاً به اینکه حتی با بکاربردن تکنیکهای مدرن مهندسی، پیش بینی های لازم و ایجاد سیل گیرهای متعدد دربالادست اطاقک کعبه، هنوزنیزبا شروع بارندگیهای شدید، این اطاقک در سیلاب غرق شده ودچار صدمه میشود. تصویرهای زیرگواهی سیل گرفتگی کعبه درسال 1941 میلادیست.





حادثۀ دیگر مربوط به سیل 2009 مکّه است که براثرآن 77 نفراز حجاج کشته شدند. تصویرزیربالارفتن حاجی ها ازکوههای اطرف مکّه برای فراراز سیل، را نشان میدهد.


آخرین باری که مکّه درمعرض سیل قرارگرفت، درسال 2014 بود. در مورد وقوع این سیل، به منظور جلوگیری از انتشاراخبارمنفی درمورد غرق شدن چندبارۀ کعبه، مقامات حاکم عربستان به خبرنگاران وعکاسان خارجی اجازه ندادند تا از آخرین سیلاب که کعبه رادرخودفروبرده بود، گزارش وعکس تهیه کنند. ولی نشریۀ عربی الریاض گزارش وعکسهائی ازسیلاب درسایرنقاط مکّه تهیه ومنتشرکرد، بدون آنکه مجازباشد درمورد کعبه مطلب یاعکسی راانتشاردهد. اما با توجه به این که کعبه در پست ترین نقطۀ مکّه واقع شده است، سیلزدگی آن دور ازواقعیت نمیباشد. درزیرچند تصویر از سیلاب نامبرده وخسارتهای وارده ازآن، نشان داده میشود.




تصویرهای بیشتررادرسایت نشریۀ الریاض عربستان مشاهده کنید:


محمّد طاهرالکردی المکّی درپژوهش "تاریخ مکّه والکعبه" تا سال 1965 به 89 مورد سیل گرفتگی شناخته شده درمکّه وکعبه اشاره کرده است. مورخین اولیۀ اسلامی نیز خبراز جاری شدن سیلهای بزرگی درمکه میدهند که شدت فشار آب چندین بار موجب ازجا کنده شدن اطاقک سنگی کعبه ومنجر به ویرانی کامل آن شده است. ( اخبارمکّه واقدی، جلد یک، ص 394. البدایه و النهایه، جلد 9، ص 31. تاریخ طبری جلد 7، حوادث سال 80 هجری. تاریخ طبری جلد 8، ص 347. اخبارمکّه أزرقی صص 177-166، الکامل فی التاریخ ابن اثیر، جلد40، ص 352 وغیره نیز درمناسبتهائی به سیل در مکّه وآبگرفتگی کعبه از بدو اسلام، پرداخته اند.)

بنابراین، کعبه وچاه زمزم ازبدو پیدایش همواره درمعرض سیل گرفتگی قرارداشته اند. شک نیست که میکربها وباکتریها و فضولات انسانی وحیوانی موجوددرسیلاب، درچاه نفوذ کرده وچاه وآب آنرا آلوده کرده اند. توجه به این واقعیت حائزاهمیت میباشد که حتی تاسال 1980 میلادی، بنا به روایات مسئولان حج، به علت کمبود مستراح به منظورپاسخ به نیاز حجاج، حاکمان مکّه باحفر ترانشه در اطراف کعبه و قراردادن تخته هائی برروی آنها و کشیدن چادر بین دو مستراح، به این ترتیب پاسخ رفع قضای حاجت حاجیان را میداده اند. نقل است که برخی ازحجاج به علت کهولت سن توانائی کنترل خود برروی تخته ها را نداشته ودرگودال مملوازفضولات انسانی سقوط میکردند. به این موضوع باید واقعیت دیگر مبنی بر وجود چارپایان و فضولات آنها در اطراف کعبه را قبل از عصرماشین نیز بیافزائیم.علت آنست که درزمان قدیم وقبل از استفاده از وسائل نقلیۀ موتوری، حجاج ونیزکاروانیانی که عازم مکه بودند، از چارپایان استفاده میکردند. بنابراین واضحست که مکه واطراف آن مملو از فضولات چارپایان بوده که براثرسیل این فضولات شسته شده وهمراه سیلاب به پائین ترین نفطۀ مکه که کعبه باشد، روان گشته و بطورحتم مقادیرزیادی از آنها وارد چاه زمزم شده ودرآن رسوب میکردند. ازاین رو، به هنگام وقوع سیل که منجر به شسته شدن کلیۀ این فضولات میشد، این کثافات محتوی انواع واقسام میکرب وباکتری وارد چاه زمزم شده وازاین سبب نباید شک کرد که ازقدیمی ترین ایام، آب این چاه آلوده وغیربهداشتی بوده است.

واقعیت دیگری که باید مدّ نظرقرارگیرد، کم آبی وخشک شدنهای مکررچاه زمزم وتوجه به آلوده بودن آب آن حتی در1200 سال پیش بوده است. به همین خاطر، بی بی زبیده همسرهارون الرشید تصمیم به رفع این مشکل میگیرد. درسال 791 میلادی کارِ ساختن قناتی به منظور آبرسانی ونیز ساخت 1500 کیلومتر راه به مکّه شروع شده ودرسال 801 با صرف مبلغ یک میلیون وهفتصد هزارسکۀ طلا به پایان میرسد. این قنات آب را از چشمه ای واقع در وادی نعمان درشرق عرفات که در 38 کیلومتری کعبه ودرارتفاع بیش از 70 متربالاتر ازکعبه قرارداشت، با احداث قنات به مکّه و بخصوص به کعبه، میآورد. این چشمه وقنات بنام "عین زبیده" معروف است. درسال 1950 به سبب ازدیاد جمعیت زائرین مکّه واهالی آن، و برداشت بیش ازاندازۀ آب ازاین قنات ونیز بروزخشکسالیهای متعدد، این قنات بکلی از سرچشمه خشک شده وازآن سال به بعد متروک وبلا استفاده مانده است. ولی باید درنظر داشت که تعمیرات ولایروبی ونگهداری این قنات همواره با دشواری و صرف هزینه های هنگفتی همراه بوده است. به هرحال، این قنات به مدت 1150 سال نیاز آب اهالی مکّه وحجاج را رفع میکرده است.


از سوی دیگر، همچنانکه از آزمایش آب چاه زمزم برمیآید، این آب اززمانهای قدیم به علت عبورازلایه های زیرزمینی دارای موادمعدنی سمی، آلوده به مواد سمی وخطرناک ازقبیل مقادیر زیادی نیترات و آرسنیک (سُم الفاس یا مرگ موش)  بوده و موجب مسمومیت هزاران نفرشده است. درنهایت درسال 2011، نمونه هائی که مستقیماً از چاه زمزم برداشته شده بود در آزمایشگاههای انگلستان مورد آزمایش قرارگرفته ودر پی آن بی بی سی خبر ازوجود انواع باکتریها ومواد سمی کشنده وسرطانزا نظیر آرسنیک ونیترات، درآب زمزم داد. درپی این خبر، ورود آب زمزم به انگلستان ممنوع شد. سایت زیر به تفصیل به این خبرپرداخته است:


ولی اکنون شاهدیم که چاه زمزم که در1150 سال پیش وطبق شواهد تاریخی توانائی سیراب کردن بیشترازچند صد نفر زائران کعبه را نداشت، اکنون قادربه سیراب کردن چندمیلیون زائران کعبه گشته و مزۀ آب نیز شورشده است. ولی هیچ کدام اززائران تأمل نمیکنند که این میلیاردها مترمکعب آب شورمزه از کجا میآید؟  آبی که درایام شلوغی حج وحتی حج عُمره، میتواند عطش بیش از چند میلیون حاجی را برطرف کند. در حالی که پاسخ به این سئوال بسیارآسان است: این آب کمی شورمزه که حجاج حکایت میکنند، توسط دستگاههای آب شیرین کن مستقر در کناردریای سرخ از 70 کیلومتر جنوب مکّه بوسیلۀ لوله وبه کمک پمپهای قدرتمند به مکّه آورده میشود وقسمتی ازآن به عنوان آب زمزم درمخزنهای بزرگ ذخیره شده و با دادن لقب "آب مقدس چاه زمزم" به آن، به حجاج عرضه میشود.



اینست داستان آبی که بنام آب مقدس چاه زمزم به خورد مردم نا آگاه داده میشود. متقابلاً، ملایان برای رونق دادن به بازار دین و کسب درآمد از مردمان نادان ازراه روانه کردن آنان به مکّه وزیارت خانۀ کعبه، ازاثرات شفابخش آب زمزم داستانهای ساختگی ودروغین بسیاری ساخته اند تا بتوانند به رونق کسب خود بیافزایند. یکی از این ملایان فردی بنام حجت‌الاسلام محمّد حسین عسگری علویه است که درتاریخ 1390 بااشاره به روایات واحادیثی از پیغمبر وائمه که منابع خبری آنها مشخص نیست، گفته است:

« پیامبر فرموده‌اند زمزم بهترین چاه‌های دنیا است و بهتر خوراک و مایه سلامت از هر دردی است و داروی هر درد به شمار می‌رود و لذا فرمودند ماء زمزم لما شرب ‌له، یعنی آب زمزم به هر نیتی که خورده شود به همان نیت واصل می‌شود. یعنی اگر کسی مریض باشد شفا می‌یابد و اگر برای خوراک نوشیده شود حاجت او برآورده می‌شود. حضرت علی(ع) نیز فرمود زمزم خیر ماء علی وجه الارض بهترین آب روی زمین زمزم است.
همچنین امام صادق(ع) فرمود ماء زمزم دواء لما شرب له، آب زمزم دوای هر دردی است.
حجت‌الاسلام عسگری تاکید کرد: ایرانیان قبل از اسلام به چاه زمزم به دیده احترام می‌نگریستند و ساسان بن بابکان جد ساسانی‌ها از این چاه آب نوشیده است.»


اینست داستان جعلی وساختگی چاه زمزم وآب مقدس آن که ملایان براساس دروغ پردازیهای مورخین جاعل اسلامی آنرا به ابراهیم وهاجر واسماعیل نسبت داده وهمگام با حکمرانان سودجوی عربستان که خودرا به مشتی نادان به عنوان "خادم الحرمین" جازده اند، هرساله میلیاردها دلار ازممرحج به جیب خود و جیبهای گشاد حاکمان سودجو ونامشروع عربستان میریزند. آیا برای این جمع جز صفت دروغگو و دروغپردازومتجاوزین به جان ومال مسلمانان، صفت دیگری برازنده است؟  

این نویسنده، هم گام با سایر روشنگران، وظیفۀ انسانی وتاریخی خودمیداند تا نسبت به این افسانه سازیهای خرافی روشنگری کرده ومردم ناآگاه راازدامهائی که ملایان برای فریب دادنشان گسترده اند، آگاه کند. بزرگترین مکروخدعۀ حاکمان جمهوری اسلامی، امیدوارکردن مردم ناآگاه به الله، ودرپی آن دادن قدسیت به وجود خود به عنوان نمایندگان او و انحراف اذهان مردم ازتوجه به نابکاریها، نامردمیها و دزدیها وشقاوتهایشان است. اینان به خوبی میدانند که الله یک خدای جعلی وساختگی برای فریب مسلمانان ناآگاه است. نه آن چشمۀ کذائی زمزم را اسماعیل با سائیدن پاشنۀ پا به هاجرنمایانده، نه هاجری درکاربوده ونه گذرابراهیم به مکّه افتاده است. مضافاً به اینکه باید به این واقعیت توجه شود که این "الله" طی بیش از 1400 سال گذشته هیچ وقت قادرنبوده تا کعبه یا خانۀ خودرا از خطرسیل مصون ومحفوظ دارد. حال چگونه است که مسلمانان نادان هرروزه رو به خانۀ او به عنوان قبله نمازگزارده و ازدرگاه چنین الله ناتوانی که حتی خانۀ خود رانمیتواند حفظ کند، طلب یاری واستعانت میکنند؟! آیا جزاینست که الله ای وجودنداشته وحکومت اسلامی که برپایۀ الله بوجودآمده، جز مکروخدعه وفریب دستاربندان نیست؟  اینها همه جزمشتی افسانه های خرافی به منظور تحمیروتحمیق مردم ناآگاه نمیباشند. به امید روزی که زنجیرهای خرافات از دست وپای مردم نا آگاه بازشده وهموطنان ما نه تنها از بند اندیشه های خرافی نجات یابند، بلکه از زیرسلطۀ جمهوری تزویر وفریب اسلامی نیز رهائی یابند. 

۶ نظر:

  1. اینثدر دروغ نگید به اعتقاد مردم احترام بگذارید

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. دروغش را نشان دهید. ایراد بیخودی نگیرید. با استدلال حرف بزنید.

      حذف
  2. کارمن از میان برداشتن خرافات و موهومات است. من به اعتقادات خرافی مردم بهیچوجه احترام نمیگذارم. همین خرافات و موهومات اسلامی هستند که میهن و مردم ما را به بدبختی و فساد و بیچارگی کشانده اند. از این خواب سنگین ایمان بیدار شو!!

    پاسخحذف
  3. اصلا چاه زمزم بد و آلوده به هر حال برای سیر کردن جامعه کوچک مکه زمان حضرت رسول کافی بوده و در بین صحراهای عربستان وجودش یک نعمت بوده است. بعدها طبیعتا با گسترش مکه احتیاج به روشهایی مثل سیستم آبرسانی بی بی زبیده بوده است.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. این نوشته دربارۀ تقدس چاه زمزم است. چاهی که آب اش آلوده به ترکیبات مضر شیمیائی از قبیل نیترات و آرسنیک و باکتریهای خطرناک و کشنده باشد، مقدس بشمار نمیاید.

      حذف
  4. لازم به ذکر است نام حضرت ابراهیم در تورات و انجیل نیز ذکر شده است و فقط مربوط به اسلام نیست.
    جالب است که در انتهای مطلب وجود خدا را نیز انکار می کنید!!

    پاسخحذف