۱۳۹۴ مهر ۴, شنبه

به تحقق صلح فرصت دهیم

گفت وشنود نشریۀ نیشن با نوۀ گاندی بزرگ


آرون گاندی نوۀ گاندی رهبراستقلال هند است. او 14 ساله بود که پدربزرگش درسال 1948، یک سال پس از استقلال هند از بریتانیا کشته شد. دوسال پیش از آن تاریخ خانوادۀ آرون او را از دوربان درآفریقای جنوبی به هند نزد پدربزرگش فرستادند. آنها نگران بودند که او به خشونت روی آورده ودرپی انتقام از سفیدپوستان وسیاه پوستانی باشد که طی دو حمله به او، وی را شدیداً مضروب نموده بودند. از سن 12 تا14 سالگی او باپدر بزرگ زندگی کرد و درآن زمان به فراگیری آموزه های او مبنی بردوری از خشونت، فروبردن خشم ونیزآموختن معنویت و انضباط پرداخت. درحال حاضر، آرون گاندی یکی از پایه گذاران "مؤسسۀ غیر انتفاعی دوری از خشونتِ مهاتماگاندی" درراچستر نیویورک است. این مؤسسه به رایگان به افراد علاقمند درمورد اصول دوری ازخشونت آموزشهای لازم رامیدهد. همین امسال، گاندی به انتشار نهمین کتاب خود به نام "پدربزرگم گاندی" دست زد. این کتاب اشاره به درسهائی میکند که آرون از پدربزرگ خود آموخته است.

در مصاحبه ای با نشریۀ نیشن، آرون گاندی به تشریح افکارش درمورد دوری ازخشونت، پدربزرگ، کتاب جدیدش ونیز فعالیتهای کنونیش پرداخت. این مصاحبه بااشاره به نکات اساسی، ازسوی نیشن کوتاه شده ودرپی میآید.

نیشن: خشونت وعدم خشونت را تعریف کنید.

آرون گاندی:  منظورازخشونت تنها صدمه های بدنی نیست، بلکه خشونتهای غیربدنی راهم که هرروزه شاهد آن هستیم، دربرمیگیرد. سوء استفاده از مردم، تبعیض برعلیه دیگران، به هدردادن منابع طبیعی، ایجاد اختلاف درسطح زندگی مردم درجامعه که درآن عدۀ معدودی بسیار ثروتمند بوده وعدۀ زیاد دیگری درنهایت فقرزندگی کنند، خشونت نامیده میشود. این انواع خشونتهای غیربدنی است که به ایجاد خشم درقربانیان منجر شده وموجب میشودتا آنان برای دستیابی به عدالت به خشونتهای فیزیکی مبادرت ورزند.

یک جامعه ویک فرد عاری ازخشونت هر دو یک هدف رادنبال میکنند، بطوریکه احساس وعمل افراد آن جامعه نسبت به همدیگرمملو ازعشق واحترام بوده وهمه باهم به عنوان انسان دارای حقوق برابر هستند، به نحوی که هیچ کس خودرا تافتۀ جدابافته ازدیگران به حساب نمیآورد.

نیشن:  چه نیروئی به پدربزرگ شما کمک کرد تا به مبارزه اش برعلیه استعمار بریتانیا ادامه دهد؟

گاندی:  به عقیدۀ من، بدست آوردن استقلال برای هند و اینکه پس از استقلال میتوانست زندگی بهتری را برای مردم هند بوجودآورد. همچنین، فروتنی و تعهد او درباور به اینکه توانائی او فقط منحصر به هدفهای در دسترسش بود ونه هدفهائی که به آنها دسترسی نداشت. درهرکدام ازما ناتوانائیهائی هست. ما نمیتوانیم همۀ دنیا را تغییرداده و به نتایج ایده آلمان برسیم. بنابراین، باید به این واقعیت گردن نهاده و بیشترین تلاش خودرا دربرآوردن ایده آلهای شخص خود بعمل آوریم.

نیشن:  به عقیدۀ شما، میراث بجامانده از پدربزرگ شما چیست؟

گاندی:  من پاسخ به این سئوال شما را در این جمله بیان میکنم که "تغییری را که برای دنیا درنظرداری، پیش ازهمه ازخودت شروع کن."  پدربزرگ من اعتقادداشت که هرفرد ازجامۀ بشری باید درتغییر خود بکوشد. اگرمیخواهیم که دنیا از وضعی که اکنون به آن دچاراست تغییرکند، باید که خودِ ماهم بخشی ازتغییر باشیم...عدۀ زیادی ازمردم گمان میکنند که باتغییرقوانین وضع بهتر خواهد شد ویا اینکه حاکمان میتوانند برای آنها وضع بهتری بوجودآورند. امکان تحقق چنین چیزی وجودندارد که فقط باوضع قوانین بهتر و اجرای آنها درجامعه، جامعه را بتوان تغییرداد. تغییرباید پیش ازهمه از خودِ ما شروع شود.

نیشن:  نظرشما دربارۀ تظاهرات هنگ کنگ و فرگوسن چیست؟
(اشاره به تظاهرات ده ها هزارنفری اخیر هنگ کنگ که درمخالفت با قانون جدید انتخابات از سوی چین و محدود شدن آزادیها درآن انجام شده است. طی این تظاهرات مردم خواستار استعفای فرماندار هنگ کنگ شدند.
تظاهرات هزاران نفری اخیر در فرگوسن آمریکا مربوط به تیراندازی پلیس به یکی از سیاهان بیگناه واعتراض به تبعیض برعلیه سیاهان بوده است. م)

گاندی:  به عقیدۀ من تظاهرات جوانان هنگ کنگ بسیارجالب توجه است. فقط امیدوارم که جوانان بدانند چه میخواهند وبرای بدست آوردن آن آمادگی داشته باشند. خیلی وقتها مردم احساساتی شده و به تظاهرات بدوراز خشونت مبادرت میکنند. اما با مشاهدۀ اولین سرکوبی از جانب حکومت، از تظاهرات مسالمت آمیز و بدور ازخشونت فاصله گرفته و به خشونت متوسل میشوند. چنین عملی نباید صورت بگیرد. تظاهرکنندگان میبایستی متوجه فلسفۀ تظاهرات دور از خشونت باشند. ما نباید خشونت را عملاً با حرفها واعمال خودمان نشان دهیم. طرف مقابل نبایستی احساس کند که ماآنها رادشمن محسوب کرده وقصد نابودیش راداریم. اینها مسائل کوچکی هستند که اگرتوجه نشود، میتواند روی هم جمع شده ومشکل در راه مبارزه ایجادکند. ما به هیچ وجه نباید به خشونت فیزیکی متوسل شویم. درغیراین صورت با طرف مقابل فرقی نخواهیم داشت.

شوربختانه وقایعی که درفرگوسن درجریان است نشان ازتعصب وتبعیض دارد که با رو در رو شدن فیزیکی طرفین برطرف نمیشوند. ما باید جوّ دوستی و احترام بوجودآوریم تا بتوانیم احساس دیگران را نسبت به خود تغییردهیم. این تظاهرات حالت جنگ خیابانی بخود گرفته اند. منظورم اینست که خواستهای تظاهرکنندگان درمورد مجازات افسر پلیس بسیار بالاست. شایسته است تاآنها فقط اجرای عدالت را خواستارشوند. بطورخشم آلود ودرگیری فیزیکی با پلیس به نتیجۀ پیش بینی شده نمیرسند. پدربزرگ من درمبارزه با استعمارانگلیس هیچگاه دچار خشم وعصبانیت نمیشد.  

نیشن:  چه امیدی نسبت به آینده دارید؟

گاندی:  همچنانکه پدر بزرگ من میگفت، "مسالمت جویان شبیه برزگران هستند. یک برزگر فقط بذر میکارد، به امید اینکه روزی محصول خوبی بدست دهد."

نیشن:  تازه ترین کتاب شما بنام " پدربزرگم گاندی" مربوط به دوران کودکی شماست. دلیل نوشتن چنین کتابی چیست؟

گاندی:  من درسهای زیادی از پدربزرگم آموخته ام که در ذهنم محفوظ دارم. این درسها آثار عمیقی برمن گذاشتند...میخواستم آن درسها را به کودکان نیز منتقل نمایم. اما نه وسیله ای برای چنین کاری داشتم ونه قادربودم تانوشته ام را طوری تنظیم کنم که کودکان نیز منظورمرا درک کنند. خوشبختانه، بتانی هجدوس (هَمنویس) به کمکم آمد وبه من دراین مورد یاری داد.

نیشن:  چه پیامی برای نسل جوان عصر حاضر جهت دفاع از عدالت وبرابری اجتماعی دارید؟

گاندی:  نسل من آشفتگیهای بسیاری بوجودآورده که برای نسل جوان به ارث گذاشته شده اند. اکنون برعهدۀ این نسل است که آیا قصد دارند در لجن وکثافتی که نسل من بوجودآورده است غوطه بخورند، یا اینکه برای خروج از این همه آشفته گی ها برای تغییر آن بکوشند تا دنیای بهتری را بوجودآورند؟ نسل جوان امروز رهبران آیندۀ دنیا بوده ووارث اوضاع آن میباشد. ممکنست این تغییرات به زودی محقق نشوند. ولی بالأخره کسانی باید آنرا ازنقطه ای شروع کنند.

برگرداننده: علی کبیری

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر